Gelukkig nieuwjaar!
Allereerst iedereen een gezond, gelukkig en groeizaam 2015 gewenst!!
Zo, kerstdiner achter de rug, oliebollen op, weer een beetje in een normaal ritme zien te raken en dan gaan we weer tuinieren. Niet dat we dat niet hebben gedaan in de afgelopen 3 weken, maar dankzij feestdagen en behoorlijk wat sneeuw en regen zijn we toch minder vaak op de tuin geweest dan normaal.
De dag na kerst heb ik deze foto gemaakt. Het heeft hier behoorlijk gesneeuwd, al dooide het daarna en vroor het weer op en toen was alles vies en vooral erg glad. Maar even hadden we een witte wereld, en bij opkomst zaten de duiven op de schutting al op Ruud te wachten (met hun rug naar onze tuin, niet verontwaardigd maar ongetwijfeld omdat ze best slim zijn en met hun rug naar de wind gaan zitten). Want Ruud is hier de grote vogelvoerder, weet ook wie wat wil hebben; gewoon voer voor de duiven (want die vreten alles), zonnepitten voor de groenlingen, appeltje voor de merel, pinda’s voor de mezen, pindakaas voor de kauwtjes, etc.. Elke ochtend hier een ritueel welk voer welk plekje voor welke vogels krijgt. Poes Lotje en ik bekijken het van achter het raam allemaal (Lotje jaloers en ik blij dat ik de kou niet in hoef en een foto vanachter het raam kan maken).
Maar toch tussendoor ook nog naar de tuin geweest. En soms heb je het idee dat je niet opschiet, vraag je je af wat er nou eigenlijk helemaal is gedaan. Maar lang leve het fototoestel, want dat is de beste manier om vast te leggen dat we toch niet hebben zitten niksen.
Foto van de tuintafel op 18 december:
Zoals je ziet had ik sinds de herfst helemaal geen tijd meer voor gehad. En met dank aan de platanen die langs de Baljuwlaan staan ligt alles bezaaid met blad. En dat blad is natgeregend en uiteindelijk wordt alles glibberig. En elke keer loop ik er langs en denk ik: “getver, dat ziet er niet uit, maar dat wordt een hoop werk”. Uiteindelijk viel het mee, 2 halve middagjes en toen zag het er zo uit:
Netjes aangeveegd, potten met eenjarigen opgeruimd. Nog niet klaar, ik ga de potten nog bedekken met stro, houdt onkruid tegen en er kan misschien nog een beestje in/onder schuilen. En ze dan bij elkaar zetten, half onder de tafel, zodat ze niet bij storm omvallen en breken.
Soms vervang ik de grond in het voorjaar door verse potgrond. Maar zeker niet altijd, vooral de grotere potten mogen wel 2 of 3 jaar met dezelfde grond doen, want er is niks mis met die grond, er zit alleen geen voeding meer in, en er zitten wel misschien nog oude wortels in (voor alle duidelijkheid, ik hergebruik nooit potgrond of potgrondmengsels voor het zaaien, maar daar zal ik het in een volgend tuindagboek even over hebben, zie voor meer informatie daarover alvast even bij de reacties de reactie van Emmie). Maar dus haal ik nu gelijk uit de potten zoveel mogelijk wortelresten weg, en vul ik de potten in maart/april weer bij met wat verse potgrond, en krijgen ze ook gelijk een goede dosis voedsel. En dan mogen de nieuwe planten voor 2015 erin. Maar zover is het nog lang niet, want die moeten eerst eind volgende maand gezaaid worden.
Wel ga ik eind deze maand al de pepers, paprika’s en aubergines zaaien. En dus gisteren naar de tuin (jammer, in de regen), en vandaag met mooi weer thuis. Maar ook nuttig. Want vandaag de labels maken voor alle pepers en paprika’s die ik deze maand ga zaaien. Misschien zelfs de propagator al eens van zolder halen, controleren of alles nog klopt en werkt. En dan komende week alvast zilverzand halen. Gevaarlijke tijd, want als alles eenmaal in orde is, is het zo gemakkelijk om dan ook maar te gaan zaaien. Maar ik ga me proberen te beheersen en echt nog minimaal 3 weken wachten (want dan worden de dagen al wat langer en het licht helderder, dat scheelt zoveel voor een meer stevige groei van zaailingen).
En gisteren ook heel nuttig want ook van kas 2 heb ik een foto van voor het opruimen en een foto van na het opruimen:
Voor het opruimen: ook niks meer aan gedaan in de herfst, want bij mooi weer is Ruud aan het spitten, ik verdeel het stro en ruim op, en snoei, etc.. Maar nu, in de regen gisteren, eindelijk eens tijd voor de kas.
Je ziet nog overal onkruid. gieters, bakken en noem maar op, om nog maar niet te praten over de enorme puinhoop op de zwevende werkplank achterin de kas.
En na opruimen ziet het er zo uit:
Spitten doen we hier niet meer, we hebben het onkruid verwijderd en de grond wat los gemaakt. Rechts ligt al karton, het karton voor de linkerkant ligt nog thuis. Ruud heeft de temperzon rechts van de ramen verwijderd. En de werkplank met enorm veel rotzooi is opgeruimd. De tuinhandschoenen liggen rechts onderin op de rand van een bak te drogen (wassen zou ook geen overbodige luxe zijn).
Klaar voor het voorjaar? Nee, links nog karton, en misschien dus nog stro erop maar daar moet ik nog even over nadenken. En dan de ramen nog wassen.
Wordt wel eens wat lacherig over gedaan, wie gaat er nou ramen wassen van een kas. Nou, de laatste foto maakt duidelijk wat het verschil is. Ruud begon alvast in kas 3 de ramen te wasen en daar even een foto van gemaakt:
Het lijkt mij duidelijk genoeg dat de linkerkant nog moet worden gedaan en rechts al klaar is. Van een oude boer eens gehoord dat 10% meer licht 20% meer opbrengst geeft. Geen idee of die opmerking ook tot op de procent klopt, maar onderschat nooit een gezegde van iemand die zijn leven lang in een tuin/kas heeft gewerkt.
Misschien is dat een goed voornemen voor het nieuwe jaar :-). Iedereen veel plezier met plannen en voorbereiden van de tuin. Nog héél héél even geduld en we mogen weer ‘los’.
Hallo Diana,
Leuk dat er wat foto’s bij hebt geplaatst.
Dit maakt het altijd makkelijker om een beeld bij het verhaal te schetsen.
Ook heb ik stiekem even de straat opgezocht op internet,
en kom ik tot de conclusie dat ik hier 6 maanden lang elke dag heb langs gereden.
Ik zat voor mijn werk op de Maasvlakte, in de kost in Spijkenisse.
Hallo Gerrit,
Als je in Spijkenisse hebt gewoond/gelogeerd is de kans inderdaad best groot dat je wel eens over de Baljuwlaan hebt gereden, het is 1 van de slechts 3 of 4 wegen die ervoor zorgen dat je Spijkenisse in of uit kunt :-). En dus ademen we hier nogal wat verkeersdampen in, maar probeer die middenin de randstad maar eens te ontwijken.
Wij gaan zelf nog wel eens naar de Maasvlakte, Ruud mag graag ‘bootjes kijken’ zoals ik dat oneerbiedig noem :-).
groetjes,
Diana
He Diana,
Ziet er goed en opgeruimd uit. Geeft altijd zo’n een lekker gevoel als je het hebt gedaan, terwijl je er zo tegenop ziet
Hoe kregen jullie de ramen van de kas zo lekker schoon?
Hallo Angelique,
Eigenlijk alleen gewoon water. Koud water uit de regenton, dus ook niet het schoonste water. Zonder toevoegingen, maar met een raamwisser op telescoopsteel, dat is wel echt heel handig omdat je ook op moeilijke plekken bovenaan in de kas komt.
Eigenlijk is het niet de vraag ‘hoe schoon is de ruit’ (want dus allesbehalve streeploos schoon), maar hoe vies was de linkerruit….. erg vies dus :-).
groetjes,
Diana
Hoi Diana
Allereerst nog de beste wensen voor 2015
Dat het maar een vruchtbaar en mooi tuinjaar mag worden !
Ga je dit jaar weer volgens de Kosmoskalender werken ?
Heb het vorig jaar er een goede oogst mee gehad en als je deze weer zou maken mag ik dan deze weer van je gebruiken ?
Groetjes Elly Opdam
Hallo Elly,
Ook jij en je familie een gezond en gelukkig 2015 gewenst!
Na 7 jaar werken met de kosmoskalender ga ik dit jaar voor het eerst zonder de kalender werken.
Omdat ik de meerwaarde in mijn geval niet groot genoeg vind, en het voor mij wel behoorlijk wat beperkingen geeft.
Ik heb dus ook geen kosmosagenda gekocht, en dus ook geen kalender meer kunnen maken.
Als je zelf de agenda wilt kopen kun je dat doen:
de agenda van Maria Thun: http://www.christofoor.nl/boek/9789060387405/maria-thuns-zaaikalender-2015
de agenda van Guurtje Kieft: http://www.dezonnetuin.org/
Ik hoop dat je hier in ieder geval iets aan hebt!
Diana
Hoi Diana
Dank je voor je reactie
Heb de link opgeslagen .
Groetjes Elly
Hoi. Leuk om te zien en te lezen dat wij niet zo gek zijn met de kas boenen. Wij hebben er lei bomen in staan, perzik, nectarine, vijg, pruim en abrikoos. En er natuurlijk nooit aangedacht dat je achter die bomen het glas moet kunnen schoonmaken….. wat een klus…. ik ga die bomen anders snoeien (minder armen) want anders kunnen we er niet bij… al doende leert men. Wij wensen jullie alvast een fijn tuin seizoen.
Groet
jan & saskia
Hallo Jan en Saskia,
Wij hebben een paar jaar een vijg in de kas gehad en daar ook mee ervaren dat het leuk en ruimtebesparend is om als leivorm langs de ruiten te leiden, maar het inderdaad een crime is om de ruiten in de winter schoon te maken. En hoe meer blad, hoe meer aanslag er op de ruiten komt, is ook iets wat ik in die tijd heb geleerd :-).
Succes en sterkte met poetsen!
Diana
Hoi Diana! Gelukkig nieuwjaar! Ik heb deze vakantie (3 dagen geleden) alvast zaadjes van de paprika en tomaat gezaaid en er komt nu al wat naar boven! Ik vind het wel bijzonder en dit jaar ga ik voor het eerst een moestuin houden in de voortuin want mijn ouders doen toch niks met de ruimte:) ik heb wel al heel veel informatie van jouw geleerd!
Groetjes Thimo, 13 jaar
Hallo Thimo,
Ook jij en je familie een in alle opzichten goed 2015 gewenst!!
Je bent dezelfde ‘fout’ aan het maken als die ik jarenlang heb gemaakt, te vroeg teveel willen :-).
Niet dat het fout is hoor, je leert van elke ervaring en het kan allemaal goed komen. Zorg voor de gekiemde zaailingen vooral voor een niet al te warme standplaats waar het zo licht mogelijk is (achter een raam op het Zuiden in een licht verwarmde kamer).
Je zaden zijn wel extreem snel gekiemd! Hier moet ik voor tomatenzaden bij kamertemperatuur toch altijd nog rekenen op zo’n 7 tot 14 dagen. En paprika’s in de propagator bij 27-28 graden doen er hier altijd zo’n 5 tot soms wel 20 dagen over. Maar misschien heb je verse zaden gezaaid, zelf uit een tomaat of paprika gehaald?
In ieder geval veel succes met het verder opkweken van de zaailingen.
En natuurlijk een mooi eerste moestuinjaar gewenst, leuk dat je van ouders de voortuin mag gebruiken. Maak er wat leuks van!
groetjes,
Diana
Daar wordt je toch blij van. Jonge tuiniers. 🙂 En ik ben net zo oud als Thimo (maar dan de cijfertjes omgedraaid) en ik moet echt op mn handen zitten om nog niet te zaaien. Maar je kent het gevoel he.
Ja, daar word je blij van.
Koesteren :-).
Ik had gisteren bijna gezaaid, me uiteindelijk toch beheerst (eigenlijk kwam er gewoon wat tussen, dus eerder ‘gered’).
Diana
Hoi Diana,
Mijn kassen kunnen ook nog wel een schrobbeurd gebruiken. Wat ik heb uitgevonden is dat als de alg op de ramen nat is en je er met de wisser overheen gaat je dan heel snel de ruiten kunt schoon vegen. Heb jij evt. nog meer tips voor het schoonmaken van de kas?
(sinds kort hebben we ook kippen! Ze zijn super leuk en hebben uitgevonden dat ze door het kapotte ruitje in de kas kunnen zodat ze een warm zandbad in de kas kunnen nemen… vooruit dan maar!) 😀 Groetjes Tessa
Hallo Tessa,
Nee hoor, verder geen tips, ik doe het zoals jij ook doet. Even goed nat maken en dan gaat het vuil en alg met de raamwisser er gemakkelijk af. Ik maak niets droog, gebruik geen sopje of warm water of wat dan ook.
groetjes en veel plezier met je kippen!
Diana
Ook voor jullie de beste wensen! Mijn kruisbes heb ik nog altijd niet verplaatst, de dag van te voren kreeg mn hubby een hartstilstand, plotseling en vanaf die dag was het een blur van emoties en afschuwelijke beelden, hij heeft een geslaagde reanimatie achter de rug, een delier en nu nog geheugenproblemen, maar ik ben dankbaar dat hij nog bij me is.Afgelopen weekend al in mijn tuin gewerkt met een gelukzalige gevoel..
Hallo Mayra,
Wat verdrietig allemaal!
Heel veel sterkte voor jullie beiden!
groetjes,
Diana
Hoi Diana,
Mag ik als beginnende volkstuinder even doorvragen over dat karton? Leg je dat alleen in de kas neer of ook buiten (met stenen erop)? En haal je het dan weer weg als je planten gaat poten of gaat zaaien in de kas, of hoe doe je dat?
Ik heb een volkstuin gekregen die mooie braak liggende plantvakken heeft. Geen kas, alleen open grond. Nu vraag ik me af wat beter is: alles steeds wieden/schoffelen totdat ik planten kan gaan poten/zaaien of de grond met karton afdekken. Buiten wordt het karton zacht door de regen, maar dan zou het wel weer als een soort mulch kunnen dienen…?
Hallo Katrien,
Ik wilde dat ik je antwoord kon geven :-). Ik weet ook niet hoe het gaat lopen, het si de bedoeling dat het karton blijft liggen. Dit jaar alleen in de kas om het eens te proberen, buiten hebben we als bedekking stro liggen. Als je karton buiten gebruikt hoef je het, als het goed is, niet met stenen te bedekken om te zorgen dat het niet wegwaait, misschien alleen in het begin/voorjaar. Als het goed is blijft het karton op een gegeven moment ook zonder verzwaring liggen, omdat het nat regent en er planten tussen groeien, de beestjes en grond eronder zorgen dat het min of meer aan de grond vast zit. Het stro waait hier ook niet weg, het is een beetje onderdeel van de grond geworden.
En wat je het beste kunt doen durf ik niet te zeggen, want dit is ook mijn eerste jaar op deze manier tuinieren (na 23 jaar domweg wieden en water geven :-)). Misschien is het leuk als je beide manieren probeert, zo kun je zelf op je eigen grond de voor- en nadelen ervaren. Als je meerdere plantvakken hebt is het makkelijk om er een aantal gewoon te beplanten/in te zaaien en een aantal af te dekken met stro of karton of houtsnippers.
Veel succes ermee!!
Diana
Hoi Diana,
Bedankt voor je antwoord! Ik ben benieuwd. Ik vind het wel geruststellend dat jij met al je ervaring ook gewoon nieuwe dingen blijft uitzoeken en proberen.
Succes met jouw kartonplannen, en ik ga ook aan de slag – om en om ‘gewoon’ wieden en bedekken met karton of ander materiaal lijkt me een goed plan. Traditioneel en permacultuur door elkaar heen. 🙂
Dag Diane,gebruik je zilverzand om te mengen voor zaaigrond?
Zelf koop ik ieder jaar zaai en strekgrens bij het tuincentrum maar omdat ik steeds meer voorzaat wordt het erg kostbaar.
Vorig jaar gebruikte ik de grond twee keer maar dat bleek niet handig.
Kwam uit het tweede zaaisel nog wat eerste zaaisel op en raakte ik de kluts kwijt!
Hartelijke groet,Emmie Engel
Hallo Emmie,
Nee hoor, voor het verluchtigen van de grond gebruik ik altijd brekerzand. te koop bij elke bouwmarkt, in een verhouding van 1 op 4 tot 1 op 6 (afhankelijk van wat ik zaai, bijvoorbeeld meer zand voor bonen en minder zand voor kool). het zorgt ook voor een verdunning van de potgrond en maakt het dus minder zwaar, minder vast, minder zuur, maar ook minder voedingsrijk en daarmee doet het wat mij betreft ook zo ongeveer wat dure zaai- en stekgrond doet.
Maar ik adviseer iedereen die over wil stappen naar een andere grond of methode altijd om dat voorzichtig te doen, zelf 1 keer heel veel dure zaden verloren aan cocopeat, heel veel mensen zweren erbij, ik kan er niet mee werken.
Ik gebruik altijd verse grond voor het zaaien, alleen de grond in de buitenpotten gebruik ik wel eens 2 of 3 keer, voor het uitplanten van zaailingen dus, nooit voor het zaaien. Dank voor de tip, ik ga dat er direct even bij zetten in het tuindagboek want potgrond hergebruiken voor zaaien vind ik echt een heel slecht plan (omdat je niet meer weet hoeveel voeding er nog is en dat luistert voor zaden heel nauw, er inderdaad restanten zaden in zouden kunnen zitten, maar dus ook ongewenst bacteriën en schimmels en misschien zelfs wat larven van ongewenste beestjes, etc..
Het zilverzand gebruik ik alleen om er 3 centimeter dik de bodem van de propagator mee te bedekken. Zo werd het in de handleiding beschreven en daar heb ik goede ervaring mee. Het zand moet zo nat worden gemaakt dat het aan elkaar vastplakt maar er nog net geen plasje water op staat. Als de kap erop gaat zorgt het voor een hoge luchtvochtigheid, zeker als iemand er, zoals ik, een verwarmingselement in gebruikt.
Zilverzand is het fijnste zand en daardoor naar mijn mening niet geschikt om potgrond mee te verluchtigen, het verluchtigt door de fijne structuur niet. het enige waar ik verder nog zilverzand bij gebruik is bij het oogsten van zaden (het neemt het kiemremmende geleilaagje op van pompoenen, komkommers, tomaten) en droogt weer op.
Als het brekerzand bij de bouwmarkt op is neem ik daarvoor in de plaats wel eens cementzand, dat is 1 tandje fijner dan brekerzand maar altijd ook nog wel grof genoeg om de grond goed te verluchtigen. Brekerzand en cementzand kosten bij de bouwmarkt zo tussen de euro 2,50 en 3,00 per zak van 25 kilo.
Ik hoop dat je in ieder geval iets aan het antwoord hebt en je daardoor de afweging kunt maken om wel of niet of deels zelf je eigen mengsel te gaan maken.
groetjes,
Diana
Dag Diana,
Het is misschien al wat laat voor nieuwjaarswensen, maar ik heb me laten vertellen dat het volgens de etiquette nog mag tot 15 januari. Dus: het allerbeste voor 2015! Dat het een jaar mag worden om tevreden op terug te blikken.
Ik ga dit jaar groene asperges zaaien. Heb bewust gekozen voor groene (mooier, even lekker als witte en minder werk, zowel in de tuin als in de keuken). Ik weet dat jij ze zelf niet teelt, maar weet jij waarom er wordt geadviseerd om de plantjes het eerste jaar op een wachtbed te planten? Waarom mag je ze niet meteen uitplanten op hun definitieve plaats? Ik heb geprobeerd informatie te vinden, maar ik zoek misschien verkeerd …
groetjes
Saskia
Dat vraag ik me ook af, ik kijk even mee.
Heb vorig jaar voor het eerst groene asperges gezaaid, het grootste deel staat inderdaad op een wachtbed in de tuin en een paar planten in de kas om te vergelijken.
Hallo Freya,
Interessant! Ik ben benieuwd welke van je gezaaide planten betere klauwen hebben, uit de kas of van de volle grond buiten.
Ik hoop dat je nog eens wilt laten weten wat de uitkomst is!
Diana
Natuurlijk!
Tot nu toe zijn de planten in de kas echter het kleinst..
Ik heb er een pvc mof omheen gezet zodat bij het water geven genoeg bij de plant terecht komt maar het lijkt niet veel uit te maken. We zullen zien in het voorjaar.
Hallo Saskia,
Ik heb er eigenlijk nog nooit over nagedacht, maar er staat inderdaad in meerdere boeken dat de planten op een apart zaaibed gezaaid moeten worden. Ik heb zo links en rechts in boeken en op internet gezocht maar ook het antwoord niet gevonden.
Dan maar logica :-).
Ik denk dat de reden misschien zou kunnen zijn dat je in een zaaibed relatief dicht op elkaar zaait (in ieder geval krapper dan in het plantbed). En je haalt daar dan de sterkste klauwen (aspergewortels) uit om die op grotere afstand in een zanderig bed uit te planten met een zanderige toplaag daarop. Direct ter plaatse zaaien is dan niet heel handig want ziekelijke of te kleine klauwen gooi je weg en dus moet je de andere klauwen toch weer verplanten om ze op de juiste afstand te zetten.
En zo lijkt het (alleen qua planten natuurlijk) dan een beetje op prei; die zaai je ook eerst in een bak of op een zaaibed, en je plant ze uit als de zaailingen groot genoeg zijn, apart en wat dieper en een stuk verder van elkaar dan op het zaaibed.
Ik hoop dat je toch iets aan het antwoord hebt.
groetjes,
Diana
Hallo Diana,
Wat is de reden dat je karton in de kas hebt liggen?
Is dit voor de bodem onkruid vrij te houden.
Grt Dees
Hallo Dees,
ja eigenlijk wel :-). Maar het hoort ook bij een wat groter project waarbij ik de grond ga bedekken met karton of stro; is een meer natuurlijke manier van tuinieren, waarbij je meer rekening houdt met het bodemleven en dat stimuleert. Daarnaast houdt het onkruid tegen. En het houdt de grond vochtig. Hoe het gaat aflopen dit jaar durf ik niet te zeggen, ik ga er in ieder geval komend jaar in het tuindagboek in laten weten en zien hoe het gaat en wat ik er van vind.
groetjes,
Diana
Ha Diana,
Dat ziet er gezellig uit die drie duiven naast mekaar op het dak 😉
Ik vroeg me af of jij weet waarom witlofwortels niet gesloten groeien?
Wij hebben ze in een soort kuip/emmer gezet met een doos ondersteboven er over heen. Ik denk bij een temp. van 13-15 graden.
Hallo Lianne,
Ik begrijp niet heel goed wat je bedoelt, witlofwortels niet gesloten? Bedoel je daarmee dat jouw witlof niet groeit? Dat kan meerdere oorzaken hebben. Zijn de wortels wel gezond en groot genoeg (met dus genoeg voedsel erin om weer uit te lopen). Is de grond waar ze in staan wel vochtig genoeg. Maar natuurlijk ook weer niet te nat want dan kunnen de wortels rotten. Misschien kun je dan, als je lang genoeg hebt gewacht en het de tijd hebt gegeven, eens 1 of 2 wortels opgraven en kijken wat daar mis mee is.
Maar als je bedoelt dat je wel witlof hebt maar de kropjes niet goed gesloten zijn heeft dat weer andere oorzaken (zoals toch niet donker genoeg, met een doos alleen komt er wellicht toch teveel licht bij de witlof). Het kan ook zijn dat de temperatuur teveel wisselt. En wij hebben nog nooit witlof geoogst die zo gesloten is als de witlof van de professionele teler (en wij zetten de witlof op een donkere zolder met dan ook nog een zwarte bouwemmer erop. De kropjes waren hier ook nooit wit met geel maar wit met groengeel. Maar ook heel lekker hoor :-).
Het is ook niet zo vreemd dat eigen witlof er niet zo uniform uitziet als bij de professionele teler, want die kan een veel constantere temperatuur en echt aardedonkere omstandigheden creëren.
groetjes,
Diana
Mijn ervaring met asperges zaaien , duurt lang voor je kan oogsten.
Je kan beter planten kopen ,in april de grond in meteen op de goede plek.
Ik heb zelf goede ervaring met de asperges van de Aldi, dat zijn stekken van 1 of 2 jaar die je gelijk op de juiste plaats kunt zetten. Het jaar daarop al gelijk een hele mooie oogst van redelijke dikte. Hopelijk hebben ze ze dit jaar weer, dan kan ik een 2e bed asperges aanleggen
Hallo Rika,
Natuurlijk heb je gelijk, asperges zaaien duurt langer dan klauwen kopen.
Maar het kan zijn dat iemand gewoon eens wil zaaien, kijken hoe dat werkt. Of zaden heeft gekregen.
Of een bijzonder ras heeft waar niet zo snel klauwen van te koop zijn.
Ik zag heel toevallig eergisteren dat http://www.zaadhandelvanderwal.nl aspergeklauwen verkoopt van het ras Grolim F1, een ras dat ook geschikt is voor iets zwaardere gronden.
groetjes,
Diana
Dag diana en ruud, ook de beste wensen en op naar een vruchtbaar jaar! Graag wil ik jullie nog even tippen dat mme zsazsa een fantastisch leuk en leerzaam moestuinboek heeft uitgegeven met daarin haar methode om zonder te wieden of schoffelen haar tuin te beheren. Verassend hoor! En het werkt schijnbaar goed, mijn ervaring met bedekking door stro resulteerde in hele bundels gras door zaden in het stro en een fantastische bergplaats voor slakken en muizen…niet zo fijn dus maar aldoende leert men! Succes dit jaar en ik probeer nog 3 weken te wachten met voorzaaien van jouw nieuwe tomatenzaden.. groeten, de groene hex
Hallo groene hex,
Ik ben ook al wel wat bang voor slakken, ik heb in de strobalen van vorig jaar al ervaren dat slakken het er erg lekker in vinden. Als had dat denk ik ook nog wel te maken met de warme winter waarin er maar weinig ongedierte is dood gevroren. Ik ga in ieder geval mijn best doen om zoveel mogelijk dieren naar de tuin te lokken die heel erg van slakken houden :-). En tarwegras voorzie ik ook wel, in de hoop dat ik dat minder erg vindt dan duizenden vogelmuurzaailingen. Maar ik ga het gewoon proberen, ik zie wel hoe het loopt, en ik ga er in mijn tuindagboek eerlijk over berichten, de goede en slechte kanten, de voor- en nadelen.
En dank voor de tip!! Het ziet eruit als een erg leuk boek! Ik vond het op bol.com: http://www.bol.com/nl/p/de-moestuin-van-mme-zsazsa/9200000022206101/
Ik ga zeker verzinnen of ik het misschien koop want bij de recensies wordt vooral de makkelijke schrijfstijl, gevoel voor humor en de mooie recepten genoemd en geroemd. Iemand anders ook positieve ervaringen met dit boek?
groetjes,
Diana
Ja, dat uitzaaien vroeg ik me ook al af. Heb zelf niet de hele tuin met stro bedekt, dus ik kan straks vergelijken 🙂 Las wel ergens in een boek de tip om het stro bij het zaaien gewoon te laten liggen als mulch. Dan kiemen de tarwezaden natuurlijk niet! Je zou het stro opzij moeten schuiven en dan in de banen ertussen zaaien of planten. Ben erg benieuwd hoe dat gaat. Heb ergens anders weer gelezen dat stro tussen ui/prei de preimot en soortverwanten tegengaat, omdat er spinnen in het mos zouden huizen die de insecten vangen…
Hallo Christa,
Ik was dat op sommige plaatsen wel van plan, gewoon het stro iets opzij schuiven zodat ik een rijtje kale grond heb waar ik kan zaaien. Maar ik ben al wel aan het bedenken hoe ik mijn prei en uien breedwerpig op een zaaibedje zou kunnen voorzaaien met het nut van stro zonder het nadeel :-). Gelukkig zaai ik heel veel voor, en zaailingen/plantjes uitplanten lijkt mij niet heel moeilijk, maar worteltjes zaaien zal nog wel even verzinnen worden :-).
groetjes,
Diana
Hallo Diana, ook jij een gelukkig nieuwjaar en veel nieuwe groeiavonturen gewenst. Sinds kort heb ik je website ontdekt. Heel informatief, wij leren er veel van. Ik vind het leuk hoe je schrijft over je ervaring en hoe je die omzet naar experimenten. We blijven je website lezen!
We hebben ook een vraag. Sinds een jaar of 5 hebben we een groentetuin in het zuidelijk halfrond. De zaden kunnen direct de zeer vruchtbare grond in en groeien mits het een normale zomer is, tot fantastische groenten en kruiden. Die normale zomer hadden we in het eerste jaar dat we hier kwamen en dit jaar (na 4 jaar droogte) lijkt het weer een beetje redelijk te worden. Het weer is warm en vochtig. Er groeien weer komkommers, pompoenen, aardappels, wortels, paprika´s etc. Alleen, niet helemaal zonder problemen, dat wil zeggen de pompoenen doen vreemd. Ze barsten nog voordat de bloem eraf valt. Ze zijn dan al 3 cm groot. Heb jij enig idee waar dat door komt en wat er aan te doen?
Dank alvast voor je antwoord.
Groet,
Audrey
Hallo Audrey,
Geen idee.
Het klinkt allemaal geweldig (zeker als ik naar de regen en wind buiten kijk :-)).
Maar ik kan me voorstellen dat een tuin in een warm land even een omschakeling geeft. Ik heb wel vragen gehad van mensen die vroegen of je er dan wel knoflook kunt telen (omdat die graag een koudeperiode wil). Blijkbaar wel, of de groenteplant past zich aan, of een ander ras zorgt voor het juiste resultaat. Maar niet alles gaat goed/beter op het zuidelijk halfrond, maar sommige soorten natuurlijk juist beter dan op het Noordelijk halfrond.
Ik heb in Nederland nog nooit gehoord van barstende pompoenen.
Je zou misschien in deze richtingen kunnen denken:
Barsten voordat de bloem afvalt, misschien niet de juiste bestuivers en met de hand bestuiven?
Ligt het misschien aan de grond en kun je overwegen op een composthoop te laten groeien?
Ligt het aan het ras? Ik weet niet in welk land je woont maar bijna over de hele wereld worden pompoenen geteeld. Kies een ras dat veel in dat land wordt geteeld.
En als dat er niet is, kies dan eens een heel ander ras (groot of juist heel klein, afhankelijk van wat je tot nu toe probeerde).
Er zijn zeer dikschillige rassen (zoals bijvoorbeeld Hubbards) die misschien minder snel barsten/scheuren dan dunschillige rassen (zoals Butternuts).
Ik kan je dus niet heel goed helpen. Maar misschien kun je met bovenstaande nog eens een poging wagen.
En ik hoop dat je het hier dan nog eens wilt laten weten, met welk ras of op welke manier het wel is gelukt.
Veel succes ermee!
Diana
Hallo Lianne en Diana
Zelf heb ik nooit witlof geteeld, maar dit las ik in het handboek Ecologisch Tuinieren van Velt .
Witlof moet geteeld worden op onbemeste grond. Stikstof zorgt voor teveel blad, te weinig en ook vertakte wortels. De kroppen worden dan later los en gaan sneller rotten.
Misschien heb je hier iets aan?
Groetjes,
Wia
Hallo Wia,
Dank voor de tip!
Het is een reden dat wij niet zo vaak meer witlof telen (omdat het allemaal zo lang duurt maar vooral omdat we op onze zware grond niet zo vaak mooie/bruikbare wortels kweken. Ik heb bedacht dat ik dit jaar nog eens een poging zou kunnen wagen, en dan in een verhoogde bak die gevuld is met zanderige grond. Ik ben benieuwd of het lukt…..
groetjes,
Diana
hoy Diana en ruud
allereerste vanaf hier een gezond en goed tuin seizoen 2015
ik heb een vraagje normaal plaats ik de nieuwe stekjes aarbeien in augustus op een nieuwe plaats dit heb ik nu ook gedaan
maar nu verhuis ik naar een andere tuin
kan ik de de nieuwe stekken in het voor jaar verplaatsen naar mijn nieuwe tuin bv maart het zijn spaanse aarbeien dus heel zoet zou zonde zijn om deze te laten staan gr petro
Hallo Petro,
Dat ligt er een beetje aan, hoe groot ze nu al zijn.
De aardbeien die wij in juli hebbe geplant zijn al echt bijna volwassen planten en ik zou zeker niet bang zijn om ze te verzetten (met flinke kluit uiteraard en de eerste 3 weken goed water geven als er niet genoeg regen valt).
Misschien is zelfs nu verplanten handiger dan in het voorjaar (omdat de planten nog in rust zijn, het niet vriest en voorlopig ook niet gaat vriezen). De kans is groot dat de planten zich op tijd van de verplanting herstellen en in het voorjaar weer goed groeien en komende zomer een goede oogst geven.
En mocht je een lange tijd hebben kun je 2 keer gokken; een deel nu verplanten en een deel over 2 maanden.
Kansen spreiden 🙂
Veel succes ermee (en met de verhuizing natuurlijk)!
Diana
Hallo Diana,
Dank je wel voor je reactie. Het is ook voor ons de eerste keer dat we dit mee maken. Andere jaren groeide de pompoen prima. Het is een butternut, hier heel gewoon, zie de foto van de gebarsten vrucht die we hebben bijgevoegd (ik hoop dat je ´m kunt openen, zo niet laat s.v.p. weten hoe de foto te versturen). Er is nu weer een nieuwe vrucht gegroeid met een nog dichte bloem. Deze vrucht is niet gebarsten. Ik zal je idee over de bevruchting uitproberen. Eigenlijk zou het gegeven de grote hoeveelheid insecten wel goed moeten zijn gegaan. Je weet maar nooit.
Groet,
Audrey
butternut.pdf
Hallo Audrey,
Ik dacht uit je verhaal eigenlijk te hebben begrepen dat je van meerdere jaren en meerdere rassen gebarsten vruchten had. Maar als je gewoon in 1 jaar van 1 plant 1 of meer gebarsten vruchten hebt zou het kunnen zijn dat de bemesting niet goed is. Maar dat is moeilijk te achterhalen omdat ik je bodem, bemesting en andere omgevingsfactoren niet ken. Of heel gewoon toeval. Ook hier treffen we wel eens een ‘bijzonder’ verschijnsel wat je niet goed kunt verklaren. Maar als volgende vruchten wel gewoon goed groeien maken we ons er allesbehalve druk om. Pas als een verschijnsel structureel wordt (zoals nu al 3 jaar achter elkaar koprot in uien, zelfs als die op een plaats staan waar de afgelopen 10 jaar geen ui heeft gegroeid) dan ga ik me zorgen maken en bedenken wat er eens mis zou kunnen zijn. In 1 jaar gebarsten pompoenen aan een plant kan echt ook gewoon toeval en pech zijn. Misschien ook nog een optie; aangetast door een in Nederland onbekend beestje?
groetjes,
Diana
Hallo Diana,
Dank voor al je adviezen en fijn dat je je kennis deelt. Wij zitten in Argentinië. De zaden die wij kunnen krijgen zijn relatief basic, om niet te zeggen conservatief. Op zich is dat prima, want alles wat hier niet gangbaar is, wil ook niet groeien. Het weer is extreem en hard. De zon is heet en brandend, de wind is zeker in de zomer drogend, en de regen is er of in grote hoeveelheden of niet en soms ook tijden niet. In wezen kennen wij een klimaat van 4-5 maanden regen en daarna droogte. Dat is iets heel anders dan in Nederland. De afgelopen 5 jaren waren veel te droog. De zaden kwamen na 1 jaar droogte niet meer op. De pompoen waarover ik “klaag”, is een verrassing van vorig jaar. Die kwam ineens op terwijl ik op die plek geen pompoen had gezaaid! Deze maand is relatief nat, we hebben reeds meer dan 150 mm regen, waarvan 60 mm gisteren en vannacht. De grond is heel vruchtbaar. Alles groeit wat je zaait mits er voldoende vocht is gevallen. Veel regenwormen, bijen, mieren, kevers, motten, vlinders en andere insecten. Je hebt gelijk dat we beter kunnen wachten en zien wat er gebeurt. De ene pompoenvrucht die nog niet was gebarsten, heeft het niet gehaald. Niet gebarsten, maar verschrompeld. Nu zijn er weer twee nieuwe pompoenvruchten die er prachtig uit zien. Ik hou de hoop er in.
Nogmaals dank voor je reactie!
Groetjes,
Audrey
Hallo Diana,
wat heb je een geweldige website!
Ik heb een paar jaar een moestuin gehad, helaas zjjn vorig jaar onze schapen ontsnapt en hebben alles opgegeten 🙁
Vandaar dat ik erover zit te denken een tuinkas te nemen, maar waar te beginnen als je daar geen verstand van hebt?
Gelukkig is daar jouw website, daar kan ik wel wat mee, bedankt voor het delen!
Zit je trouwens op Facebook?
Groeten Ilja
Hallo Ilja,
Ik ken het gezegde ‘als je wilt leren vloeken moet je geiten gaan houden’, maar ik wist niet dat dat ook geldt voor schapen :-).
Ik hoop dat je iets aan de informatie over de kas hebt!
Nee, geen facebook voor mij, geen tijd voor 🙂
groetjes en misschien wel succes en plezier met de aanschaf van een kas!
Diana
De allerbeste wensen voor een mooi nieuw jaar..het is een beetje laat.
Ik hoop dat ik nog lang van deze mooi site mag genieten en vooral veel van kan leren. Heb nog geen eigen tuintje maar staat ingeschreven bij de volkstuin.
Kon pas een tuin huren maar die was veel te groot om mee te beginnen.
Ik moet dus nog even geduld hebben.
Met vriendelijke groet,
Mireille Hamelink.
Hallo Mireille,
Ook jij een mooi jaar gewenst!
Ach, wat is groot :-). Maar je kunt inderdaad beter klein beginnen en er dan een stukje bij huren als je te weinig ruimte hebt, dan een te grote tuin huren die je niet kunt onderhouden zoals je wilt in de tijd die je hebt.
Ik hoop dat er binnenkort een passende tuin voor je vrij komt!
groetjes,
Diana
Hoi Diana,
Ik krijg steeds meer last van muizen en nu ook al konijnen. Vorig jaar werd zowat alles wat ik pootte opgegeten en wat er een beetje groeide zoals m’n bonen werd later zo’n drie centimeter boven de grond alsnog doorgeknaagd zodat de bonen die al helemaal bovenin zaten verwelkten 🙁
Vandaag kwam ik erachter dat ze m’n appelboom onderaan aan het afschillen zijn (de muizen of konijnen daar ben ik nog niet achter), ik heb er gaas omheen gezet en hopelijk overleeft de boom het.
Hebben meer tuiniers extreem last van muizen de afgelopen tijd? En wat kan ik er tegen doen? Alles met netten en gaas helpt wel tegen de konijnen, maar de muizen graven er gewoon onderdoor. Ook had ik vorig jaar vogels onder het gaas (terwijl het erg strak stond) Dus dat is voor mij eigenlijk ook geen optie.
Ik denk steeds meer om m’n tuin maar op te geven, terwijl ik dat diep in m’n hart niet wil, ik vind het juist zo leuk om te zaaien en zelf je groenten en zo te laten groeien.
Dus iedereen met bruikbare tips, ik hoor het graag!
Groetjes, Saskia.
Hallo Saskia,
Dat klinkt niet goed. Ik vrees dat ik je helaas niet echt kan helpen, wij hebben geen last van konijnen en niet heel vaak last van muizen (omdat we binnen de bebouwde kom tuinieren is de Gemeente Spijkenisse erg alert op plagen van ratten en muizen). En als er dus een muizenplaag dreigt kom er een meneer van de bestrijding het probleem ‘oplossen’. Ik weet niet waar je tuiniert maar misschien is dat nog een optie, dat je aanklopt bij de gemeente met een vraag om hulp, als je tuiniert op een tuinencomplex in een stad zou het kunnen dat de gemeente je wilt helpen.
Ik hoop dat andere lezers wellicht nog wat tips voor je hebben!
Diana
Hoi Diana en Saskia,
Ook wij hebben het afgelopen jaar behoorlijk last gehad van (woel-) ratten en – muizen.
W.s. als gevolg v/d warme winter ?
Omdat wij zo diervriendelijk mogelijk proberen te tuinieren hebben wij gekozen voor vangkooien.
En dan die van metaal, niet van hout want die knagen ze zo door en dan zijn ze alsnog weg.
En dat werkt redelijk maar je moet wel geduld hebben.
M.n. ratten zijn behoorlijk slim en het duurt even voor ze de “de stap durven te zetten” om zo’n kooitje in te gaan..
Een paar km verderop krijgen ze dan hun vrijheid weer terug en dat voelt voor ons net even wat beter dan om ze “naar de andere wereld te helpen” ..
Succes en hopelijk krijg je het plezier in tuinieren weer terug.
Groeten,
Inge
Wachten is niet mijn sterkste kant. Een deel van jouw peper zaadjes zitten sinds zondag al onder de grond 😀 en op de warmtemat. Om nog maar te zwijgen van alle planningen die ik aan het opstellen ben en het ongeduldig wachten op de laatste zaadjes. Voor het eerst in wel meer dan 10jaar ga ik terug eens mooie passiebloemen zaaien. Benieuwd!
Misschien nog effe wat eigen info over dat karton leggen voor diegenen die het interesseert en wat ik in mijn cursus natuurlijk moestuinieren heb geleerd: wij leggen vooral karton op nieuwe om-te-vormen-stukken-grond. Of op plaatsen waar het onkruid nog fel durft groeien. Daarbovenop komt dan een dikke, dikke laag stro of hakselhout. Of een combinatie. Karton is dus vooral voor het verstikken van de onkruiden. Buiten verteert het karton door het vochtige weer, maar in de serre stel ik mij daar wel vragen bij. Persoonlijk zou ik daar enkel stro leggen.
Veel succes dit jaar!